Abdestsiz Kur’an okunurmu?
• Ra¬sulullah Yemen ehline yazdığı mektupta «Temiz olmayan Kur'an'a dokunmasın» (Nesai, Darekutni, Beyhaki) Abdullah b. Ömer’in rivayet ettiği bir hadiste, Efendimiz «Kur'an'ı ancak temiz olanlar elleyebilir» buyurmuşur.
Bu hadisler, mushaf’a ancak temiz olanların dokunabileceğine delalet eder. Fakat «Tahir» kelimesi müşterek bir lafızdır. Büyük ve küçük hadesten temiz olan için kullanıldığı gibi, mü'min için ve necasetten tâhir kimse için de kullanılır. --Kesin bir anlam vermek için bir başka işaret ge¬rekir. Bu hadis, abdesti olmayanı Kur'an'a dokunmaktan engelleme¬ye bir delil olamaz.
• Allah Teâlanın Ona, temiz olanlardan (Vâkıa, 79) ayetine gelince: Açık olan, buradaki zamirin başkası dokunamaz.» Levh-i Mahfuz'a ait olmasıdır.Temiz olanlar ise meleklerdir.
• Ayetin üst tarafına bakacak olursak
“Hayır! Yıldızların yerlerine yemin ederim ki, Bilirseniz, gerçekten bu, büyük bir yemindir. Şüphesiz
bu, değerli bir Kur'an'dır, Korunmuş bir kitaptır. Ona ancak temizlenenler dokunabilir. (Vâkıa,75-79)
•, Hammad b. Ebî Süleyman (İmam-ı Azamın Hocası), abdesti olmayan kimsenin Kur'¬an'a dokunmasını caiz görmüşlerdir. Kur'an'a dokunmadan okumaya gelince, bu ittifakla caizdir.
Şafiler ve Malikiler; arada bir hâil olsa da kur’an’a dokunmak haramdır. Hanefiler ile Hambeliler bir örtü ile dokunmanın caiz olduğuna kail olurlar.
• Mâlikilere göre: Kur’an öğrenen ve öğreten kimsenin Kur’ana dokunması, taşıması ve okuması caizdir. Velev ki bunlar hâiz ve lohusa kadın bile olsa caizdir. Çünkü onların böyle bir engeli ortadan kaldırmaya güçleri yoktur. Cünüp için caiz değildir. Çünkü o, gusül ve teyemmüm ile bu engeli ortadan kaldırır.
Ona ancak temizlenenler dokunabilir. (Vâkıa79) ayetinin manası:
Bazı müşrikler Kur'an'ın şeytanlar tarafından yere indirilmiş bir mesaj olduğunu ileri sürdüler. Bu ayet bu iddiayı reddediyor. Çünkü yüce Allah'ın bilgisi ve koruması altında saklanan bu kitaba şeytanlar dokunamaz. Onu Peygambere getirenler, tertemiz meleklerdir
"Ona sadece tertemiz olanlar el sürebilir" ayetinin en tutarlı,
en mantıklı açıklaması budur. Sebebine gelince ayetin başındaki "lâ" edatı cümledeki eylemin gerçekleşmeyeceğini belirten bir olumsuzluk edatıdır, yasaklama anlamı taşıyan bir edat değildir. Yoksa yeryüzünde bu Kur'an'ı temizler de, pisler de, mü'minler de, kafirler de elleyebilirler. Bu durumda olumsuz anlamı gerçeklik kazanamaz, askıda kalır.
.O Allah tarafından indirilmiştir."Yani şeytanların getirdikleri bir mesaj değildir anlamı vardır.
Aişe r.a ‘dan şöyle dedi: Allah resul’ü s.a.v her hali üzere Allah’ı c.c zikrederdi.
Muhammed bin şirin r.h ‘dan (şöyle dedi):Ömer bin el hattab kuran okuyan bir toplulukla beraber oturuyordu ve haceti için gitti , sonra gelip kuran okumağa devam etti. Topluluktan birisi ;Ey müminlerin emiri! Abdestsiz olduğun halde kuranmı okuyorsun ? dedi.Ömer r.a da cevaben “okunmayacağı hakkında sana kim fetva verdi, yoksa müseyleme ‘(tül –kezzab)mı (söyledi?) dedi .
|